“Ik wil Invloed uitoefenen om het voor anderen beter te maken”.

Wybren Bakker (1958): “Van huis uit ben ik boerenzoon. Als kinderen werden we gestimuleerd om ook iets voor anderen te doen. Onze buren in Workum waren oudere mensen die zorg nodig hadden. Ik vond het leuk met de buurvrouw in de rolstoel te gaan wandelen. Later ging ik werken als verpleegkundige in de chronische ouderenzorg. In die tijd voerde ik regelmatig acties voor betere beroepsvoorwaarden. Mijn hart lag direct al bij het ‘meedoen’ en invloed uitoefenen om het voor anderen beter te maken.

Bestuurlijke functies

Ruim zeven jaar werkte ik als directeur van de Nederlandse Beroepsvereniging van Verpleegkundigen. Als vrijwilliger was ik jarenlang actief binnen het COC. Ik vervulde ruim 15 jaar bestuurlijke functies in zorgorganisaties in Amsterdam, Zutphen en Zwolle. Samen met mijn man Cees en dochter woon ik in Diepenveen. In mijn vrije tijd wielren ik graag in het mooie Overijssel. Ik werk nu als zzp’er, naast mijn fractievoorzitterschap in de Staten van Overijssel, als directiecoach en adviseur op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Daarnaast vervul ik diverse toezichthoudende functies en ben ik onder andere voorzitter van de cliëntenraad van het Deventer Ziekenhuis.

Impact

Tijdens mijn jaren als directeur van NU’91 voerde ik regelmatig gesprekken met Kamerleden. Ik ontdekte dat je – als je als groep actief bent – invloed kan uitoefenen. Je kunt politieke belangen behartigen, regelgeving mede-organiseren, wetgeving beïnvloeden en voor iemands belangen opkomen. Vanuit mijn toenmalige positie werkte dat vrij ‘mono-gericht’, ik hoefde alleen rekening te houden met de belangen van mijn eigen doelgroep.

In de politiek werkt dat uiteraard heel anders. Je hebt met meer partijen te maken en het duurt langer voordat je iets geregeld hebt. Maar uiteindelijk is de impact op de lange termijn groter. Die ervaringen heb ik ruim op provinciaal niveau opgedaan. Dat neem ik graag mee naar Den Haag.

Druk op het platteland

Ik ben opgegroeid op een boerderij, mijn man werkt in de internationale landbouwsector. De actuele thema’s rondom natuur en landbouw zijn verweven in ons leven.

Mijn inzet is om een nieuw evenwicht te bereiken tussen ecologie en economie en dat boeren met een nieuw verdienmodel de natuur verder kunnen ontwikkelen. Ik weet ook hoe weerbarstig de praktijk vaak is. Ondertussen wordt het platteland vaak gezien als plek waar alle oplossingen neer moeten dalen. Denk daarbij aan de opwekking van duurzame energie of waterbuffering en de noodzaak de biodiversiteit te vergroten. Tegelijkertijd willen we ook meer recreëren en bouwen en ondernemen in die buitenruimte.

Daarom D66

Omdat D66 dé partij is die met mensen het verschil wil, kan en zal maken. Omdat ik mij in mijn unieke zijn erkend weet. De democratie leidend is en de vijf richtingwijzers sturing geven aan het handelen van politieke D66’ers. En ten slotte omdat D66’ers hele leuke mensen zijn om een feestje mee te vieren (of om serieus mee te vergaderen)”.

 

Wybren en Sonja Overijsselse kandidaten voor Tweede Kamer

De advieslijst van D66 is bekend!   

D66 maakte vandaag 11 november de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021 bekend. Het gaat om een voorlopig advies waarover de leden van de partij nog kunnen stemmen. Met Sonja Paauw en Wybren Bakker staan er twee kandidaten uit Overijssel tussen die zich al jaren als volksvertegenwoordigers inzetten voor een betere toekomst.

Eervolle plek

“Een eervolle voorlopige plek op de interne advieslijst” reageert Wybren Bakker, Statenlid en fractievoorzitter van D66 Overijssel, op het nieuws. Met zijn huidige functie blijft hij voluit doorgaan en onze provincie heeft een vaste plek in zijn hart: “Ik hoop dat vele leden mij hoger op de lijst plaatsen zodat ik de belangen van Overijssel en haar inwoners ook in de Tweede Kamer mee kan nemen. Ik blijf me hoe dan ook inzetten voor Overijsselaars, en misschien straks ook voor alle Nederlanders.”

Zuinig op onze leefomgeving

Bakker ziet Nederland als één metropool waar stad en platteland elkaar afwisselen: “De prachtige kwetsbare buitenruimte dwingt tot een duurzame, natuurinclusieve economie. Daarmee moet ook op langere termijn wonen, werken en ontspannen in en met de natuur mogelijk blijven.” Voor Bakker is D66  dé partij die zich richt op het verbinden van mensen, belangen en collectieve opgaven. Hij zet zich ervoor in dat schone lucht, fris water en een gezonde bodem als levensbehoeften beschermd blijven.

Democratie hoog in het vaandel

Ook Sonja Paauw, momenteel fractievoorzitter in Zwolle, is opgetogen: “Een hele eer om op de lijst te staan. Ik hoop dat ik vanuit Overijssel een mooie bijdrage kan doen aan het succes van D66 bij de Tweede Kamerverkiezingen. Het is belangrijk dat iedereen in Nederland perspectief op een mooie toekomst heeft en ik geef daar vanuit mijn partij graag invulling aan: progressief, liberaal en bovenal vanuit medemenselijkheid.”

Cultuur in Overijssel

Punten waar de Zwolse zich hard voor maakt zijn onder anderen democratie en de schoonheid van het (stedelijk) landschap. Paauw vindt dat de overheid veel meer ideeën en creativiteit uit de samenleving tot bloei kan laten komen. Ook zet zij zich in voor een sterke culturele sector in Overijssel. “Er moet meer oog voor kunstenaars en het culturele aanbod buiten de randstad komen vanuit het Rijk. Mijn positie op de kandidatenlijst biedt een mooie kans om daar aandacht voor te vragen.”

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Wybren Bakker, kandidaat/fractievoorzitter D66 Overijssel: 06 48788744

Sonja Paauw, kandidate/fractievoorzitter D66 Zwolle: 06 27450969

Hans de Vries, politiek secretaris D66 Overijssel: 06 31972293

 

Recht om een Statenvoorstel door inwoners te wijzigen

Met een initiatiefvoorstel wil ik namens D66 Overijssel het voor inwoners mogelijk maken om zelf wijzigingen aan te dragen voor actueel voorgenomen provinciaal beleid. In navolging van het burgerinitiatief krijgen inwoners middels het burgeramendement meer en directere invloed op de provinciale koers.

Waarover?

het kan gaan over een weg die gepland is en waar inwoners wijzigen op willen. Het kan gaan om leerlingen van een school die graag samen met ouders willen komen tot een veiliger fietspad of fietstunnel. En heel veel meer zaken waar inwoners wijzigen voor willen aandragen.

Concrete wijziging of toevoeging

Volgens het voorstel van D66 moeten inwoners het recht krijgen om een concrete wijziging of aanvulling voor te stellen. Een burgeramendement kan worden ingediend als een aantal mensen gelijk aan 5% van de kiesdeler* een handtekening zet onder het amendement. Op dit moment komt dat neer op 557 inwoners. Zo heeft het burgeramendement democratische legitimiteit maar blijft het ook uitvoerbaar om in korte tijd het aantal handtekeningen te behalen.

Instrumentenkoffer

“Het burgeramendement moet – net als een burgerinitiatief of de verkiezingen zelf – één van de instrumenten in de gereedschapskist van de inwoners zijn om mee te kunnen bepalen welke kant de provincie op gaat. Daarmee kunnen ze een krachtiger signaal aan de politiek afgeven en worden hun inhoudelijke ideeën of voorstellen serieus behandeld.”

Invloed op het juiste moment

Al enkele jaren bestaat er in Overijssel de mogelijkheid voor een burgerinitiatief. Daarmee kunnen inwoners een nieuw onderwerp op de agenda van de provinciale politiek zetten. Het burgeramendement gaat daarentegen over bestaande plannen waar de politiek op dat moment een beslissing over neemt. In plaats van achteraf bezwaar te maken hebben inwoners met dit instrument aan de voorkant de kans om de voorgenomen koers bij te stellen.

Bakker biedt het initiatiefvoorstel vandaag aan de voorzitter van de Provinciale Staten aan. Daarna volgt een advies vanuit Gedeputeerde Staten en wordt het voorstel verder behandeld in PS.

Bekijk hier het voorstelInitiatiefvoorstel Recht op Burgeramendement


* De kiesdeler = het aantal geldig uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal zetels. In 2019 was dat in Overijssel 523465 stemmen gedeeld door 47 zetels = 11137. 5% van de kiesdeler komt uit op 557 te halen handtekeningen.

Kennisconferentie over kernenergie Overijssel

Binnenkort is er in Overijssel een conferentie op initiatief van enkele Statenfracties over kernenergie. Deze bijeenkomst was eerder gepland maar kon toen fysiek niet doorgaan. Nu dus digitaal op 21 oktober in de avond. De conferentie was eerder voor belangstellenden en openbaar. Mocht je digitaal mee willen doen: neem contact op met de griffie van Provincie Overijssel en vraag naar de mogelijkheden. Misschien kun je meekijken/ meedoen?

Een dergelijke bijeenkomst is voor de liefhebbers en ook de criticasters. Maar ik hoop vooral dat er door objectieve kennisdeling de dialoog zelfs over zo’n onderwerp, waarover meningen sterk verschillen, respectvol gevoerd zal worden.  Ik ga in ieder geval met zoveel mogelijk open blik het geheel tot me nemen. Er valt voor alle fracties, vanuit welke oriëntatie dan ook, altijd iets te leren.

Een dergelijke conferentie mag ons echter ondertussen niet afleiden van acties die NU moeten om de klimaatdoelen te realiseren. Daar moet focus op blijven in Overijssel en in de Staten.

Windmolens en zonnevelden

Deskundigen spreken over een noodzakelijke mix van opwekking via wind en zon. Als het zomer is heb je meer zon en minder wind en in de winter meer wind en minder zon. Zo zou een redelijke balans te vinden moeten zijn. Daarnaast moet het elektriciteitsnet het aan kunnen en is het opslaan van duurzaam opgewekte energie in lokale (buurt)batterijen of andere dragers nodig. En als ik moet kiezen? Dan meer windmolens en minder zonnevelden.

Ja, ik weet het. Er zijn mensen die windmolens vreselijk vinden of zeggen er last van hebben: want het uitzicht verpest, zware bromgeluiden, een slagschaduw of omdat er naar diens mening vogels dood door gaan.

Ja, ik weet het. Gemakkelijk praten want jij woont in Diepenveen en daar zie je ze niet direct. En komen ze (vast) ook niet……… Overigens dat weet ik niet want ik ga er niet over.

Ja, ik weet het. Overal los in het landschap is niet zo fraai. Eens! Ik zou ze daarom het liefst langs grote wegen, bij op- en afritten in de kommen, bij industrieterreinen, in lijnopstellingen in het veld willen zien staan. En overigens mogen er best wel de nodige in mijn zichtlijn staan. En misschien toch die buurtmolen als markeerpunt voor het zien liggen van mijn woonplek? En op erven van boeren waar het kan de boerderijmolens.

 

Ik wil dubbel (zon op dak) of driedubbel gebruik van de schaarse publieke ruimte. Dus bij zonnepanelen op de grond maak er dan een “energiepark” van met ruimte voor veel groen t.b.v. meer biodiversiteit, en een pluktuin, veel wateropslag en voor omwonenden een extra ommetje. Waarom dit alles nodig is? Het klimaat gaat hollend achteruit!  En wij doen dat zelf. Dus moeten we zelf ook maatregelen nemen die NU kunnen bijdragen aan een beter klimaat en meer biodiversiteit. Het zijn de twee belangrijkste bedreigingen voor de mensheid en dus dominante opgaven aldus de Verenigde Naties.

We kunnen het en we zijn het gewend. Eeuwenlang zijn veranderingen in ons land doorgevoerd omdat het uiteindelijk ons onafhankelijker, vrijer en “schoner” maakte en er een economische meerwaarde zat in die transities. Van hout en turf, naar kolen, naar gas en nu naar duurzame waterstof als energiedrager en opwekking van energie door de natuurelementen: wind, zon, oppervlaktewater en bodemwarmte.  En ontwikkelingen staan niet stil. En zullen nieuwe duurzame innovaties komen die we omarmen omdat ze helpend zijn en misschien ook nog meer geaccepteerd worden.

Ondertussen moeten we blijven investeren in GOEDE ISOLATIE van woningen, maatschappelijk vastgoed en bedrijfspanden, zodat warmtevraag afneemt want de behoefte aan energie zal toenemen omdat we overschakelen naar elektrisch voor o.a. onze mobiliteit en warmte.

 

Ik wil geen VVD-kerncentrale in Overijssel.

Een aantal partijen in Overijssel willen in Nederland meer kernenergie in allerlei varianten (waarvan diverse nog nergens werken): kleine turbines, meerdere grote, of de heilige graal: thorium. We spreken er in de Staten over maar niemand in Overijssel gaat er over. Het is een Rijksverantwoordelijkheid! Het Rijk heeft al velen jaren 3 gebieden in Nederland (en NIET in Overijssel) aangewezen maar niemand wil investeren. Omdat het niet rendabel te maken is.

Waarom dan toch zoveel provinciale aandacht voor kernenergie vragen? Omdat het lekker bekt, en je kan zeggen dat zonnepanelen en windmolens niet hoeven want er is/ komt toch kernenergie. Het is een politieke doorzichtige truc om het klimaat NU niet te helpen! Het is de bekende manier om niks te doen. Iets roepen zonder consequenties en blijkbaar denken dat inwoners van Overijssel daarin trappen.

Dus de vraag is: waar komt in Overijssel de kerncentrale?  Want als je wel roept dat je meer kernenergie wilt, maar niet bereid bent dat in je eigen “tuin van Nederland” te realiseren ben je een “praatjesmaker”.  Dus ga ik ervanuit dat de partijen ook in Overijssel die centrale(s) willen.  Ik zou niet weten waar maar vast ergens langs de IJssel.

Bij alle afwegingen speelt er nog iets anders. Elke 4 seconden wordt in Nederland een zonnepaneel geplaatst. We zijn doordrongen dat elk dak benut moet worden. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je geen zonnepanelen plaatst of mee doet bij lokale zonprojecten. Subsidies voor zonopwekking nemen inmiddels af omdat panelen steeds goedkoper worden. Windenergie op zee draait al zonder subsidie. De stroom die opgewekt wordt is supergroen en goedkoop. Kernenergie is nergens nog commercieel winstgevend en de prijs per kilowatt is fors duurder dan wind of zonne-energie. Al met al gaat kernenergie de consument en de belastingbetaler veel meer kosten. En een oplossing voor de schadelijke resten uit de centrale(s) zijn er niet: onder de grond stoppen is niet een echte oplossing!

DUS: als je geen kerncentrale in de uiterwaarden van de IJssel wilt stem je in maart 2021 natuurlijk D66!

 

Warm welkom Sigrid Kaag als nieuwe partijleider van D66

 

Vandaag hoorde ik in Papendal Sigrid Kaag haar eerste toespraak aan de leden van D66. En in de kranten en sociale media natuurlijk de media campagne die dat mooie moment ondersteunde. Nederland maakt kennis met een powervrouw. Na prinsjesdag start de 2e Kamer campagne. Ik zal daar van harte aan meedoen. Gemotiveerd oa door onderstaand citaat.

Uit de Abel Herzberg Lezing 2018 door Sigrid Kaag

“Mensen kunnen niet worden gereduceerd tot één kenmerk van hun wezen. Tot “de kosmopoliet”. “De immigrant.” “De moslim.” “De jood.” Identiteitspolitiek kan funest uitwerken. Dat heb ik als VN-diplomaat van dichtbij gezien. Maar belangrijker nog: het is de belangrijkste les van de 20e eeuw. Als we ons onzeker voelen, kan het comfortabel zijn onze “eigen” stam op te zoeken. Maar als dit verwijdering van anderen betekent, leidt dit tot uiteindelijk tot segregatie. Tot ontmenselijking. Dat is ook de les van de Shoah. En 1 ding weet ik zeker: op het kabaal van de stem van de angst voor de ander, kan stilte niet het antwoord zijn.De stem van redelijkheid, respect en tolerantie zal altijd als tegengeluid moeten worden gehoord. In de politieke arena. In het maatschappelijke debat. En ook in de huiskamer en in het café. Wij mogen het niet onweersproken laten. Stilte is dan levensgevaarlijk”.

Beetje dom: glyfosaat mag in Overijssel nog steeds

Ruim 2 jaar bezig met het komen tot een verbod op het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen. Elke keer blijf ik er in de Staten op hameren met deze troep te stoppen vanuit gezondheidsmotieven. Diverse studies wijzen er op dat bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson sterk toeneemt bij en rondom het gebruik van bijvoorbeeld glyfosaat. De gezondheidsraad heeft recent een rapport uitgebracht en wijst op de noodzaak het “voorzorgsbeginsel” toe te passen. Met andere woorden: overheid bescherm uw inwoners want er is een (te) groot risico. Daarom recent weer vragen aan GS gesteld. Vandaag kwamen de antwoorden. De coalitie van CDA,VVD,PvdA, CU en SGP doen nog steeds niks en wachten op berichten van de landelijke overheid.

Maar niet getreurd. Het Kabinet komt binnenkort met een standpunt. Ik hoop oprecht dat daar de wil bestaat om een einde te maken aan dit gifgebruik. Mijn landelijke lijnen zal ik blijven inzetten dat voor elkaar te krijgen!

Beantwoording vragen D66 nav rapport vervolgadvies gewasbescherming en omwonenden

 

Geef energiecoöperaties ruimte!

De provinciale ‘zonneladder’ is een leidraad, geen wet.

In Overijssel zijn meer dan 100 energiecoöperaties aan de slag om duurzame energie voor de gemeenschap te realiseren. En dat is nodig. Iedereen weet dat de aarde uitgeput raakt en de fossiele brandstoffen opraken. De afspraken in het Klimaatakkoord zijn dan ook fors. Om aan deze opgave te voldoen, moeten we de ruimte die we hebben zo slim mogelijk benutten om zoveel mogelijk duurzame initiatieven te realiseren. De provincie dient, ook voor deze ontwikkeling, een gewenst toekomstbeeld te schetsen en ruimte te bieden. Letterlijk en figuurlijk. Want al die lokale energiecoöperaties zijn niet gebaat bij nog meer aangescherpte regelgeving. Integendeel. Soepele wetgeving koestert niet alleen de lokale belangen, maar bevordert ook de creativiteit en versterkt de lokale saamhorigheid. Dan is er meer mogelijk en worden de duurzame doelen sneller bereikt. En het gaat nog sneller als de provincie daarbij een vraaggerichte ondersteunende rol vervult.

Dwingender regels

De provinciale coalitie van CDA, VVD, PVDA, CU en SGP heeft het voornemen, zie het coalitieakkoord, de huidige regels voor het mogelijk maken van opwekken van duurzame zonne-energie aan nog striktere banden te leggen. En dat staat haaks op wat nu nodig is. Dus: weg met nog meer aanvullende bepalingen. Geef lokale partijen en coöperaties de ruimte hun energiedoelen te realiseren. Ze doen dat in een publiek belang voor hun gemeenschap. Daarbij heeft de provincie de verantwoordelijkheid om de lokale krachten te beschermen, zodat er geen durfkapitalisten met de grondopbrengsten vandoor gaan. Want de revenuen moeten daadwerkelijk ten goede komen aan de Overijsselaren.

 Geen aangescherpte zonneladder

Om de doelen te realiseren passen niet nog meer dwingender provinciale regels. De huidige ‘zonneladder’ is al strikt genoeg. Als die nog meer aangescherpt wordt leidt dat tot frustraties en minder nieuwe duurzame energie. Bijvoorbeeld als opgenomen wordt dat eerst alle daken vol zonnepanelen moeten liggen voordat men elders duurzame energie op mag wekken. Of door nóg meer natuurcompensatie te eisen. Er moet dus volop ruimte blijven voor een ‘en-enbeleid’ waarbij maximaal ingezet wordt op dubbelgebruik van elke vierkante meter dak of grond. De samenleving is niet gebaat bij het dwingend – en tot in details – opleggen van de zonneladder. De zonneladder dient als een leidraad. Handhaaf ten minste de ruimte die er is op basis van de provinciaal vastgestelde ‘Handreiking Kwaliteitsimpuls zonnevelden, februari 2017’. Het is de hoogste tijd voor meer bestuurlijk loslaten. Bied ruimte voor de noodzakelijke energietransitie. Doe dat dan ook maximaal: vanuit vertrouwen in de kracht van de inwoners van Overijssel. Dan ontstaat een duurzaam Overijssel en blijft de provincie die prachtige (energie)tuin van Nederland.

(artikel als opiniestuk geplaatst in Stentor 7 maart 2020 met steun van diverse energiecoöperaties)

Bouw huizen! Tempo moet omhoog!

In Overijssel moeten meer woningen komen voor starters, jongeren en mensen met een zorgbehoefte. Tempo en actie is noodzakelijk!

Binnenkort komt in PS en 1e fase Statenvoorstel over wonen aan de orde. Deze geeft vervolgrichting aan de opgaven van de provincie en haar rol om wonen voor alle doelgroepen te stimuleren.

D66 heeft dringend verzocht om concrete stappen en acties. Er zijn duidelijke ambities geformuleerd maar wat er precies gaat gebeuren ontbreekt. Zoals vorig jaar door D66 al duidelijk aangegeven moet er meer gebouwd worden en dan vooral voor jongeren en eenpersoonshuishoudens. Ook de bouw van huizen (huur en koop) voor ouderen, inwoners die “beschermd” willen wonen en voor starters moet een stevige impulsen krijgen.

Provincie als aanjager

De gedeputeerde maakte van de week in de commissie duidelijk dat de provincie niet zelf “stenen gaat stapelen”. De markt moet het samen met de corporaties en ontwikkelaars doen. De provincie kan een aanjagende, helpende rol vervullen en op regionaal niveau woonafspraken maken. Naar de mening van de gedeputeerde moet op alle niveaus gebouwd worden. D66 ziet uit naar de concrete uitwerking. Er zal met de Statenleden en het college nog een bijeenkomst volgen om de concrete wensen en behoeften m.b.t. de rol en taakvervulling van de provincie over wonen scherper te duiden.  Dat kan dan meegenomen worden bij de uitwerking van de volgende fase. Die uitwerking komt dan later dit jaar of volgend jaar weer terug in de Staten.